zaterdag 24 maart 2007

Duatlon Oostende





Soms vraagt een mens zich af... waarom ze een duatlon organiseren die start om 9 uur 's morgens. Al was het nu niet dat vroege uur dat de wedstrijd moeilijk maakte, neen : daar zorgden de wind en de kou wel voor, met wat motregen als schep erbovenop tijdens de wedstrijd. Met amper 50 deelnemers was er slechts een magere bezetting, maar met toppers als Dereere, Coddens en Maris aan de start, toch serieuze kwaliteit. De start was razendsnel met zo'n 6 à 7 beaufort wind in de rug, ik denk dat de eerste kilometer door de toppers werd gerond onder de 2'50. Zelf raakte ik zoals gewoonlijk niet meteen op dreef, maar na enkele kilometers kon ik mij in 8e positie handhaven, op korte afstand van Tom Van Driessche, Stijn Beerens en Bart Verkaemer. De 3 toppers waren al lang gaan vliegen, met Jochen Neirynck er eenzaam achter.


De eerste wissel verliep heel vlot en omdat ik niet geforceerd had zat ik direct in een goed fietsritme. Ik zat in 6e positie en fietste het gaatje op Tom vrij snel dicht. Langs de zeedijk reden we 53 km/u... need I say more ? Na het keerpunt was het andere koek ! Intussen waren Beerens en Verkaemer, en ook de zeer sterk fietsende Roel De Smet komen aansluiten. Jochen Neirynck wachtte ons op en zo reden we met zessen en deden we een poging om wat rond te rijden. Het tempo zakte soms tot 25 km/u, zo hard waaide het met geweldige windstoten.

Een eenling waagde nog een uitvalspoging maar veel haalde dat niet uit. In tegenstelling tot de Veloopzwem ging het fietsen prima, de benen voelden goed aan, ook al had ik enkel vrijdagavond een toerke gefietst. We bleven een voorsprong behouden op de achtervolgers, en de 3 toppers waren intussen al minuten uitgelopen.

De tweede wissel ging niet zo vlot, met als gevolg dat Jochen al meteen bijna 100m voorsprong had. Ook Tom en Stijn hadden zo'n 50m genomen. Ik zat echter direct in een goed ritme en liep stilaan het gat op de 2 TTLers dicht. Erop en erover, met een voorsprong van 30m aan het keerpunt. Plots liep Stijn Beerens mij opnieuw voorbij (!) maar hij viel direct stil zodat ik hem counterde en besliste om de laatste anderhalve kilometer voluit te lopen. Stijn kon niet volgen en door mijn inspanning naderde ik zelfs op Jochen. Hij bleef echter buiten schot en pakte de 4e plaats en luttele seconden later werd ik 5e. Mits een betere wissel had er nog een sprintje onder ons beiden ingezeten... Met een tijd van 16'28 op de laatste 5km ben ik echter heel tevreden.

Dereere (15' op de laatste 5km !!), Coddens en Maris waren minuten eerder in die volgorde gefinisht. Gezien het goed ging zal ik komende zondag meedoen in Geluwe. Met de voorspelde goede weer en vooral het zomeruur zal ik wel enkele fietstrainingen kunnen inlassen.

Geen opmerkingen: