maandag 5 november 2007

Trainingsupdate

Nog 2 weken te gaan, en de zwaarste arbeid zit er intussen op. De voorbije week heeft alvast enkele persoonlijke trainingsrecords opgeleverd.
Zo heb ik (op 4 trainingen nota bene) op één week 86 km afgemaald. Een opwarmertje of rustweek voor de echte marathonloper, voor mij dus zowat het dubbele van een doorsnee week. Tevens mijn langste looptraining ooit gedaan, namelijk 33 km.
De 4 trainingen waren trouwens niet van de poes. Junkkilometers probeer ik te vermijden, dus elke training moet zijn nut hebben !
Voor de geïnteresseerden overloop ik de voorbije week eens :
Maandag : 55' aquajoggen
Dinsdag : 5x 3250m aan hf 160-165 met 1'30 pauze, zware kost !
Woensdag : 17km met daarin 5 intervallen (1000-1500-2000-1500-1000) aan 3'40/km
Donderdag : rustige groepsrit op de koersfiets 2u45
Vrijdag : 14 km waarvan 10 km in 36', dit kostte (heel) veel moeite, de trainingen begonnen door te wegen.
Zaterdag : rustdag om wat te bekomen !
Zondag : 33 km waarvan de laatste 5 km aan hf 160-165. Oef...
Zowat alle kilometers heb ik off road gelopen om de benen te sparen, en blijkbaar ben ik blessurevrij door deze week geraakt, al was het met moeite en mits regelmatige ijskoeling van de scheenbenen.
Uiteraard zit de vermoeidheid in het lijf, en de trainingen begonnen moeizamer te gaan, maar de weg naar de supercompensatie kan beginnen. Halfweg deze week nog eens 6x 1000m doen, maar voor 't overige 3 rustdagen en nog 2 korte duurloopjes. Op die manier kan ik zondag uitgerust aan de halve marathon Deinze-Aalter beginnen. Die moet dan de ultieme prikkel worden om er helemaal te staan op 18 november. Veel rust in de laatste week, om genoeg energie te hebben voor de 42,195 km.
Veel lopers vragen naar mijn ambities. Uiteraard ga ik naar de marathon met een zekere ambitie, maar vooral met het besef dat er bij de eerste keer wel wat kan mislopen. Veel zal ook afhangen van het weer en de vorm van de dag. Wat het ook wordt, ik zal al blij zijn dat ik dan toch eens een marathon heb gelopen. En nu duimen dat verkoudheden en griepjes op afstand blijven...

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Toch wat riskant om een week voor de marathon een halve marathon te lopen. Je zal weliswaar met de nodige reserve lopen maar het blijft altijd een wedstrijd, en het voor en na de halve marathon is ook geen rust. Uiteraard ben je benieuwd naar je vormpeil op de langere afstand en door al dat gekriebel is wachten tot 18/11 niet makkelijk. :-) Maar een marathon bestaat ook voor een groot stuk uit wachten. Veel succes en geniet ervan, want dat is het belangrijkste.

Anoniem zei

Good luck op de marathon Dirk. NY is afgelopen 3u8m48s zwaar met al die bruggen. Maar uiterst blij 11de Belg /229