maandag 14 september 2009

BK 1/8e duatlon Wetteren 13.9.2009


Na Waardamme had ik dus begrepen dat er aan de loopsnelheid nog veel sleutelwerk was. Alhoewel een 1/8 duatlon voor mij toch (veel) te kort is, wou ik vooral toch beter doen dan in Waardamme en (bvb) in het lopen aansluiting vinden met de groep die toen 30" voor mij liep).

Op training eens 5x 400m gedaan (echt kapot gegaan, hoe absurd dit ook klinkt) en een paar dagen later 6x 200m.

Op de wedstrijddag zaten de benen net op tijd in frisse vorm. Het loopparcours kon voor 75% als veldloop tellen , met vele korte bochten, hellingen, gras en zand. De start was navenant : ik liep de benen vanonder mijn lijf maar verzeilde na amper 200 meter in zowat 40e (!!!!) positie. Na nog geen km zag ik bvb ploegmaat Benny Coopmans al 100 meter voor mij uit lopen.

Ik was dus weer bezig aan 10km tempo maar panikeerde of forceerde niet. De snelstarters hadden duidelijk wel geforceerd want velen vielen fors terug en ik kon zelf een heuse remonte doen en als 16e wisselen.

Op die manier zat ik meteen in een ruime groep en was opdracht 1 (aansluiting met de snellere lopers van Waardamme én de concurrenten voor de titel bij de H40) geslaagd. Op de fiets voelde ik de benen niet, maar al gauw bleek dat enkel Jurgen Boterberghe mee het tempo wou maken. Pieter Rijnders, topveldloper, zat toen alleen op kop en vocht moedig om solo zijn voorsprong te behouden , wat hem nog lukte ook : chapeau ! Na hem zat er een groep van 8, waarvoor ik een kleine halve minuut te kort kwam, wij reden dus op plaatsen 10 tot (pakweg) 23.

Omdat ik mezelf op voorhand geklopt wist in de laatste loopproef (amper 2,5km) zette ik alles op alles in het fietsen om voldoende voorsprong te nemen, ook al wist ik heel goed dat het zelden lukt om weg te rijden. Ik zat geen seconde stil en viel ofwel zelf aan of ging mee met (meestal) Boterberghe, maar meer dan 10" liepen we nooit uit, al zag het er 1x toch goed uit. Eerlijk gezegd gaf het wel een kick om zo tekeer te gaan, maar anderzijds was ik natuurlijk ook vermoeid na zoveel (uiteindelijk nutteloze) inspanningen.

Bij de wissel knalden de meesten weg als een speer en ik besloot om mij niet meer te forceren, veel zin had het toch niet en dus eindigde ik als 22e en als 4e H40.

Toch tevreden met het gevoel en de prestatie op zich, minder leuk was het om na de aankomst van mijn ploegmaat te horen dat hij tijdens het fietsen de kloof op mij dichtreed omdat hij zelf wou winnen bij de H40 (wat hem trouwens lukte), ondanks de afspraak voor de wedstrijd dat we als ploegmaats niet tegen elkaar zouden rijden...

2 opmerkingen:

N.N zei

Met de getrainde kilometers dit jaar plus de voor jou zeker niet ideale afstand is dit een mooi resultaat! Als het je nu een beetje meezit de komende maanden is er volgend jaar ERG VEEL mogelijk .

Anoniem zei

geflikt door je eigen ploegmaat!
:-( schandalig
volgend jaar sta jij bovenaan in normale doen
keep up the good work