zondag 29 juli 2007

De 10 mijl van Wenduine

De vakantie was zalig ! Wat de sportieve kant ervan betreft zijn we toch geregeld gaan fietsen, als toeristen weilswaar met obligate terrasjes enzovoort. Grote afstanden of zware inspanningen waren er niet, daarvoor was het gewoon veel te heet. Behalve dan de laatste dag, dan heb ik de Mont Ventoux nog eens "bestormd" en die conditietest viel goed mee.

Ik had wel geen zin om te lopen, dus had ik bij terugkomst in Belgiƫ toch 14 dagen zonder looptraining. Uiteraard geen ING Run zonder training, maar de vrijdag erop (27 juli) was er in Wenduine een 10 mijl, dat moest wel lukken.

Zaterdag, maandag en dinsdag 4, 9 en 5 km gelopen, en dan lijkt 16 km wel veel, maar ik vatte de wedstrijd op als training.

Ook ploegmakker Benny Coopmans, met wie ik ook een fietstraining deed, stond aan de start. Ik was verrast door de start en verloor heel veel plaatsen. Ik had me voorgenomen om "rustig" te starten. Om wat plaats goed te maken moest ik echter enkele keren door stroken los zand, en eens op de kustbaan liep ik zo'n 30 meter achter de grote kopgroep. Gelukkig trokken ze nog niet door en kon ik het gaatje geleidelijk dichtlopen.

Het ging dus veel beter dan ik had gedacht ! Wat verder trokken de sterkste 4 er vanonder en versnipperde de hele groep. Na de doortocht in De Haan kwam ik samen met Benny, Dominique Verbeke en Christophe De Grande op plaatsen 8 t.e.m. 11. Aan mijn adem voelde ik dat ik nog een beetje overschot had en ongeveer half koers besloot ik te versnellen.

Ik liep geleidelijk aan weg en de achterstand op de man voor mij bleef gelijk. Christophe De Grande bleef wel redelijk dicht hangen.

Met nog 3 km te gaan kreeg ik het toch wat lastig aan het middenrif waardoor ik ietsje gas moest terugnemen. De Grande kwam terug aansluiten met nog 1 km te gaan. We losten elkaar nog eens af en naderden zelfs tot op 30 meter van Deruddere en nog een andere.

Een sprint of ultieme versnelling zat er niet in door de lichte verkramping aan de longen, en heel tevreden werd ik dus 9de. Blijkbaar ben ik maar iets van een 3"/km aan conditie verloren, dat belooft voor de komende weken.

Het bewijst ook dat rusten soms heilzamer is dan trainen !

Geen opmerkingen: